دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصفیه خاک کشاورزی با تفاله قهوه ممکن شد

تصفیه خاک کشاورزی با تفاله قهوه ممکن شد
دانشمندان برزیلی دریافتند تفاله قهوه می‌تواند یکی از سموم علف‌کُش را از خاک حذف کند.
کد خبر : 903670

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورونیوز، محققان دانشگاه «فناوری فدرال پارانا» برزیل می‌گویند تفاله قهوه می‌تواند «بنتازون» (bentazone)، علف‌کُشی که اغلب در کشاورزی استفاده می‌شود را جذب کند.

تخمین زده می‌شود که سالانه 6 میلیون تُن تفاله قهوه تولید می‌شود که بیشتر آنها به محل دفن زباله می‌روند و متان و CO۲ تولید می‌کنند یا برای تولید انرژی سوزانده می‌شوند.

تفاله قهوه پسماندی است که هنوز از نظر ترکیبات غنی است البته نه از نظر طعم. در حال حاضر می‌توان تفاله قهوه را به عنوان افزودنی به کمپوست خانگی باغچه و گلدان افزود تا مانع از ورود حلزون و دیگر موجودات مخرب برای گیاهان شد.

یک مطالعه جدید که نتایج آن در نشریه فناوری شیمیایی و بیوتکنولوژی منتشر شده است نشان می‌دهد قهوه مصرف‌شده می‌تواند کلید اصلی حل یک مشکل محیطی مهم باشد: آلودگی کشاورزی.

تفاله‌های قهوه چگونه می‌توانند آلودگی کشاورزی را حل کنند؟

پژوهشگران می‌گویند وقتی تفاله‌های کهنه قهوه با کلرید روی فعال می‌شوند، محتوای کربن آنها ۷۰ درصد در حذف علف کش‌ها کارآمدتر می‌شود.

محققان در این آزمایش به بنتازون حل‌شده در مایع، کربن فعال قهوه زدند تا ببیند چگونه بر بافت ریشه پیاز به نام مریستم اثر می‌گذارد. همه گیاهان از بافت مریستم رشد می‌کنند و رشد گیاه با آسیب دیدن مریستم مختل می‌شود. 

اگر این آزمایش را بتوان در مقیاس صنعتی تکرار کرد، برای محیط زیست یک تیر با دو نشان خواهد بود: منحرف کردن پسماند قهوه از محل دفن زباله به خاک کشاورزی و جلوگیری از آسیب حیات وحش و طبیعت ناشی از علف کش‌ها.

در حال حاضر، آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی یکی از جدی‌ترین مشکلات زیست محیطی است و بزرگترین چالش قرن حاضر جلوگیری از آلودگی آب اعلام شده است.

سازمان محیط زیست اروپا با تاکید بر سطوح خطرناک بنتازون در آب‌های سطحی، اعلام کرده است این میزان، از سطوح تعیین شده در دستورالعمل چارچوب آب فراتر رفته و اهداف قرارداد سبز اروپا برای استفاده از آفت‌کش‌ها را به خطر می‌اندازد.

آژانس محیط زیست انگلیس اعلام کرده است بنتازون می‌تواند در بلندمدت بر کیفیت آب تاثیر بگذارد و احتمالا نیاز به تصفیه منابع آب آشامیدنی در این کشور را افزایش می‌دهد. مطالعات حاکی از آن است اگر علف‌کش استنشاق، بلعیده یا از طریق پوست جذب شود، بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد.

در حالی که این فقط تحقیقات اولیه است و مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی تفاله قهوه فعال شده در مقیاس جهانی مورد نیاز است، شروع امیدوارکننده‌ای است.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند نتایج آنها یک راه حل اقتصادی دایره‌ای را برای تفاله‌های قهوه پیشنهاد می‌کند که در حال حاضر بدون هیچ گونه سیستم بازیافت یا استفاده مجدد، دور ریخته می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته